Kutatás-fejlesztés

A Kondicar I. kondenzátoros autó a győri Széchenyi István Egyetem által meghirdetett „Alternatív hajtású járművek versenye” megmérettetésre készült, a Széchenyi futam kiírásának megfelelő műszaki paraméterekkel.

A kialakítását tekintve háromkerekű egyszemélyes jármű, a 2006. évi versenyre készült és világviszonylatban is újdonságnak számító hajtásrendszerrel rendelkezik.

A meghajtásról egy 24 V névleges feszültségű, 230 A áramerősségű és 3.9 kW névleges teljesítményű egyenáramú elektronikus kommutációs (kefenélküli) villanymotor gondoskodik.

Az energiaellátásról a hagyományos megoldásokkal ellentétben, az autóiparban szinte egyedülálló módon ultrakapacitású kondenzátorok szolgáltatják. A 12 darab sorba kötött ultrakapacitás, az alábbi paraméterekkel rendelkezik:

  • Egyenként: 2.5 V, 3600 F –1/+30 %
  • Összesen: 30 V, 300F
  • Maximális töltőáram: 750 A
  • Maximális terhelhetőség: 500 A

 

A nagy töltőáramnak köszönhetően a rendszer rövid idő alatt tölthető fel. A nagy terhelhetőség miatt biztosítani tudja a maximális áramerősséget, valamint motorfék üzemben a nagy áramimpulzusú visszatáplálást is garantálni tudja. A megfelelő mérőrendszerrel kiegészített járművön jelenleg a visszatáplálás elektronikus vezérlésének szabályozására, a kondenzátorok feszültségkiegyenlítésére, élettartamára irányuló kutatások folynak. A hibrid elektromos autók korszerű prototípusában már ilyen ultrakapacitás kondenzátorokat alkalmaznak, a Tudásközpont így a kutatások első vonalában tevékenykedik.